Competitie
Alle teams
Nieuws
Vereniging
Agenda
Fotos & Videos
Sponsors
Gastenboek
Contact

Zaaldienst

Een zaaldienst is nodig om de wedstrijden in de Beijneshal op zaterdag en op wedstrijdavonden in goede banen te leiden. Zeker voor teams van buiten Haarlem is het van belang dat ze weten waar ze moeten zijn. Denk maar eens hoe het is als je zelf in een andere, onbekende, plaats moet spelen. Dan is het toch prettig als je een zaaldienst kunt vinden.

Mocht er iets in je eigen teamschema wijzigen waardoor je op een avond of op de zaterdag dat jullie als team zijn ingedeeld niet kunnen, probeer dit dan zelf op te lossen door te ruilen met een ander team.
Niet opkomen is geen optie!

Digitaal wedstrijd formulier

Sinds vorig seizoen zijn we gestart met het digitale wedstrijdformulier (DWF). De werkzaamheden van de zaaldienst zijn daardoor uitgebreid en nog belangrijker geworden. De Nevobo eist dat alle wedstrijden via het DWF worden verwerkt.

Voor het gehele seizoen zijn de zaaldiensten per team aangewezen. Je kan de aanwijzing lezen op de pagina van je eigen team of op het algemeen rooster.

ZAALDIENSTEN OP DE MAANDAG EN WOENSDAG

Omdat de wedstrijden op de maandagen en woensdagen vaak op verschillende aanvangstijdstippen worden begonnen, geldt dat een 'vroeg' betekent, dat je geacht wordt om minimaal 30 minuten voor aanvang van de eerste wedstrijd aanwezig te zijn.

De taken voor het team dat een vroege aanwijzing heeft gelden de volgende werkzaamheden:

 

  1. Indien er niet getraind wordt kan een Beijnes sleutel met het oranje lint opgehaald worden in de kantine. Anders heeft een van de trainers in de zaal de sleutels.
  2. Indien nog niet alle lichten aan zijn kan je dit doen in de kassa naast de ingang (alle knoppen indrukken (behalve de rode uitknop) )
  3. Je opent het hek naar de tribune boven aan de trap met dezelfde sleutel als die je gebruikt voor de voordeur, geluidscabine, kleedkamers en je opent de geluidscabine (midden boven op de tribune).
  4. Deze sleutel kan weer teruggegeven worden aan de trainers of aan de kantine beheerder (of doorgegeven aan de volgende zaaldienst)
  5. Je pakt de computer uit het kastje rechts onderin de geluidscabine en sluit de computer aan. Je sluit ook de printer aan.(in het kastje rechtsonder zit nog een extra elektra aansluiting)
  6. Je start de computer en vervolgens het internetprogramma (microsoft Edge). Controleer of je een werkende Wifi verbinding hebt, zo nodig verbinding zoeken met SRO Guest Wifi.
    Accepteer de voorwaarden van de SRO verbinding. Er ligt ook een extra instructie indien de Wifi problemen blijft opleveren. Eventueel je smartphone als mobiele hotspot gebruiken kan natuurlijk ook altijd...
  7. Start het programma DWF (digitaal wedstrijd formulier). Voor iedere wedstrijd geldt:
    1. Als de aanvoerders van de teams zich melden, dan moet hij / zij de teamsamenstelling op het scherm controleren. De namen van de teams zijn al ingelezen, alleen controle van rugnummers.
    2. De zaaldienst vermeldt de naam van de scheidsrechter in het DWF. NB: de scheidsrechter moet wel de juiste licentie hebben om de wedstrijd te kunnen fluiten.
    3. Eventuele aanvullingen / wijzigingen verwerkt de zaaldienst in de computer, waarna het formulier uitgedraaid kan worden.Het is ook handig om de nieuwe voorgedrukte formulieren te gebruiken voor het invullen van de opstellingen.
  8. De zaaldienst controleert of de aangewezen scheidsrechters aanwezig zijn en zoekt indien noodzakelijk naar vervangers. De zaaldienst ziet erop toe dat de wedstrijden op tijd beginnen (in overleg met de scheids)
  9. De scheidsrechter controleert zoals gewoonlijk op het veld de kaarten. Dit kan ook met de laptop / tablet in de zaal gecontroleerd worden. Het formulier kan door of namens hem / haar bijgehouden. (gelijk andere jaren), maar ook de eenvoudige notering van de opstellingen is voldoende. Gebruik dan het nieuwe formulier.
  10. DIRECT na de wedstrijd wordt het formulier verder verwerkt in het DWF programma. De scheidsrechter en beide aanvoerders moeten hun fiat geven. (uitslagen invullen etc, NB: het DWF programma geeft zelf aan indien nog niet alles is ingevuld!). Zodra het DWF verstuurd is zijn alle gegevens bij de Nevobo. De formulieren worden dus NIET meer opgestuurd. Voor een team dat graag een kopie heeft, is er de mogelijkheid om thuis via de computer het formulier te downloaden. (of ze maken een foto van het formulier)
  11. De zaaldienst coördineert na afloop van de wedstrijden het afbreken van de velden door de thuisspelende teams. Palen, netten en telborden op de kar. De kar en de scheidsrechters stoelen moeten in de bergruimte (rechts in de zaal achter de grijze roldeur) geplaatst worden.
  12. De zaaldienst ruimt de computer weer op (in het kastje rechts). De printer mag blijven staan. Kastje rechtsonder dichtdoen met het luik.
  13. De zaaldienst controleert of alle nooduitgangen deuren nog dicht zijn. Ook het hek boven aan de trap naar de tribune wordt afgesloten.
  14. De zaaldienst en de thuisspelende teams zorgen ervoor dat de zaal en de kleedkamers netjes achtergelaten worden
  15. Zodra de laatste ploegen uit de kleedkamer gaan (wel even controleren..), kan begonnen worden met het afsluiten van de hal. Met de Beijnes sleutel (eventueel ophalen in de kantine), wordt de buitendeur gesloten (controleer ook even of de nooddeur naast de buitendeur dicht zijn. Vervolgens kunnen alle lichten uitgedaan worden in het kassa hok, Je kan de deur tussen de kantine en de hal achter je dichttrekken en de sleutel afgeven aan de kantine beheerder. Iedereen kan verder via de kantine naar buiten.

 

Indeling

Bij de indeling op maandag is steeds een team vroeg ingedeeld dat om 21:00 uur zelf moet spelen. Zij verzorgen zoveel mogelijk ook het gereed maken van de formulieren voor de tweede ronde.

De late zaaldienst speelt vaak een vroege wedstrijd. Zij worden verzocht DIRECT na hun wedstrijd de zaaldienst over te nemen. De voornaamste taak is dan het invoeren van de uitslagen en het controleren van het opruimen van de velden en hal.

Op woensdagen worden slechts enkele wedstrijden per avond gespeeld en is steeds een team dat om 21:00 uur speelt als enige team ingedeeld voor de hele avond.

Naast de administratieve taak dient de zaaldienst ervoor te zorgen dat de wedstrijden op tijd starten.

Zaaldiensten/Teamtaken op zaterdagen

VC Spaarnestad is zelf verantwoordelijk voor de gehele organisatie van de wedstrijden op zaterdag. Er zijn geen SRO-ambtenaren meer.

Daarom is er op zaterdag altijd een floormanager aanwezig die de zaaldienst aanstuurt en aan wie je alle vragen kunt stellen over je teamtaak. Het is daarom handig vooraf je werkzaamheden met de floormanager te bespreken.

De wedstrijden in de regionale competitie worden verwerkt op de digitale formulieren (DWF) Hiervoor ligt een instructie in de groene hokje.

De wedstrijdformulieren voor de wedstrijden in de derde divisie en nationale competitie liggen klaar beneden op de wedstrijdtafel (of zitten in een bruine tas) en worden verzorgd door Hans Faase.

Hieronder de opzet van de teamtaken op de zaterdag

  • Digitale wedstrijdformulier voor de seniorenrondes voor de wedstrijden in de regiocompetitie.
    • Hiervoor geldt aanwezig te zijn in het groene hokje op de tribunes (wedstrijd hok )op de tijd waarop je ingedeeld bent.
    • Je begeleidt de teams bij het invoeren van het DWF. Je bent verantwoordelijk voor het uitgeprint en tijdig bij de scheidrechter afleveren van het formulier.
    • Je bent verantwoordelijk voor de controle van het invoeren van de uitslagen van de wedstrijd die tijdens je zaaldienst zijn afgelopen. Scheidsrechter en beide aanvoerders moeten akkoord gegaan zijn.
  • Deze taken combineren we met onderstaande zaken:
    • Het aanzetten van de muziek tussen de speelrondes
    • Opbouwen van de hoofdvelden. Voor de wedstrijden op veld 1 vanaf 17.00 uur
    • Sponsorborden plaatsen. De floormanager heeft een plattegrond van de plek waar de borden moeten staan.
    • Banken, scheidsrechterstoel en tellerstafel etc verhuizen. Eventueel helpen bij het op de juiste hoogte hangen van het net.
    • Afbreken velden en opruimen van de zaal.

Na de laatste wedstrijd moet alles weer worden opgeruimd. Het team dat de laatste dienst heeft helpt bij het afbreken
van alle velden, opruimen van alle banken en tafels, leeg maken en inschuiven van de tribunes en opruimen van alle
spandoeken, checken van alle nooduitgangen.

De indeling van de zaaldiensten vind je hier.