Competitie
Alle teams
Nieuws
Vereniging
Agenda
Fotos & Videos
Sponsors
Gastenboek
Contact

Spelregels CMV niveau 2

Niveau 2

Rally

  1. Start van de rally: een onderarmse service door de speler die de bal heeft, waar deze speler ook staat
    • Welke speler de bal heeft, is onafhankelijk van het resultaat van de vorige rally
    • De service mag het net raken
    • Als de speler dicht bij het net staat, mag er een pasje naar achter gezet worden
  2. Iedere bal die van de tegenpartij over het net komt, wordt gevangen. Vangen via een teamgenoot is ook goed.
  3. De speler die de bal gevangen heeft, gooit de bal over het net naar de tegenstander. Alle manieren van gooien zijn toegestaan.
  4. Na het serveren of gooien van de bal, draait het team verplicht een plaats door.
  5. Einde van de rally: als er een fout is gemaakt. Van het team dat de fout heeft gemaakt, moet de speler die de fout heeft gemaakt, uit het veld en in de wachtkamer staan. Bij twijfel beslist de coach; voorkom discussie.
  6. Niet toegestaan: springen en dunken, lopen met de bal

Wachtkamer

  1. Kinderen in de wachtkamer staan bij het net links naast het veld
  2. De voorste speler mag uit de wachtkamer terugkeren in het veld, nadat het eigen team 3 vangballen achter elkaar heeft gedaan. Als de tegenpartij een fout maakt, tel je de eigen gevangen ballen gewoon door.
  3. Na een onderhandse of bovenhandse pass (minimaal een baldikte hoog), gevangen door een teamgenoot of door de passer zelf, mag het hele team terugkeren in het veld
Punten
  1. Staat er nog 1 speler in het veld en maakt deze een fout, krijgt de tegenpartij 1 punt. Beide teams starten weer met 4 spelers in het veld.
Fouten
  1. De bal raakt de grond.
  2. Het net aanraken of onder het net doorkomen wordt gedoogd, tenzij het om een gevaarlijke situatie gaat
Opstellingen

Het gat in de opstelling dat ontstaat als een speler naar de wachtkamer moet, wordt opgevangen door de nieuwe opstelling. Deze nieuwe opstelling wordt zo efficiƫnt mogelijk ingevuld.