Competitie
Alle teams
Nieuws
Vereniging
Agenda
Fotos & Videos
Sponsors
Gastenboek
Contact

Spelregels CMV niveau 4

Niveau 4

Rally

  1. Start van de rally: een boven- of onderarmse service van achter de gehele achterlijn door de speler die mid-achter staat. De bal mag het net raken.
  2. Het team moet de bal in drie keer spelen over het net spelen.
  3. Eerste balcontact is een verplichte boven- of onderhandse pass
  4. Tweede balcontact vindt plaats met een verplichte ononderbroken vanggooi of vangstoot beweging, zonder het lichaam te draaien.
    • Alleen als de bal boven het hoofd gevangen wordt, mag er een bovenhandse doorlopende vang-stootbeweging plaatsvinden, anders wordt dit afgefloten.
    • De maximale tijd voor een vanggooi of vangstoot beweging is 2 seconden.
    • TIP: gebruik deze 2 seconden ook
  5. Derde balcontact mag op alle volleybal manieren over het net gespeeld worden.
    • Er mag dus ook gesmasht worden.
    • Bij het spelen van de derde bal mag er gesprongen worden, maar er mag niet gedunkt worden
  6. Er mag niet geblokkeerd worden.
  7. Er wordt niet meer doorgedraaid door het team dat de bal over het net gespeeld heeft.
  8. Einde van de rally: als er een fout is gemaakt. De ploeg die de rally wint, mag serveren.
  9. Na drie opslagbeurten achter elkaar door dezelfde speler, moet de ploeg die aan opslag is een plaats doordraaien en gaat de volgende speler serveren.
  10. De wisselspelers draaien verplicht in bij de opslagplaats.
  11. Als de ploeg die de rally wint niet aan service was, dan draait deze ploeg 1 plaats door voor aanvang van de service

 Punten

  1. Rallypoint systeem, d.w.z. elke fout levert een punt op voor de tegenstander.

Fouten

  1. Netfouten en voetfouten bij het serveren mogen niet meer.

Opstelling

  • De opstelling is in de vorm van een anker, niet meer in de vorm van een vierkant.
  • De mid-achter serveert. In het eerste plaatje is dat de rode cirkel.
  • De rode pijl symboliseert een aanval van de tegenpartij. De mid-voor beweegt naar de aanvaller toe, de rest van het team draait mee om een schuine anker te maken.