Competitie
Alle teams
Nieuws
Vereniging
Agenda
Fotos & Videos
Sponsors
Gastenboek
Contact

Spelregels CMV niveau 6

Niveau 6

 

Rally

 

  1. Start van de rally: een boven- of onderarmse service van achter de gehele achterlijn door de speler die mid-achter staat. De bal mag het net raken. Sprongservice is toegestaan.
  2. Het team moet de bal minimaal in twee keer en maximaal in drie keer over het net spelen.
  3. Alle balcontacten moeten op een volleybal manier gespeeld worden met kort contact. Er mag niet meer gevangen worden.
  4. Er mag wel geblokkeerd worden.
    • Alleen bij een blok kan de bal rechtstreeks weer in het veld van de tegenstander terechtkomen, in dit geval wordt er dus niet 2x gespeeld.
    • Komt de geblokkeerde bal weer in het veld van de aanvaller terecht, dan moet er opnieuw minimaal 2x gespeeld worden.
    • Als iemand een bal bij de blokkering aangeraakt heeft en de bal komt in het eigen veld terecht, moet de bal nog minimaal 2x gespeeld worden (mag dus ook nog 3x), daar een blokkering niet meetelt voor het aantal. De blokkeerder mag dus na te hebben geblokkeerd ook zelf de bal weer spelen.
  5. Een bal mag niet “gestolen” worden;
    • als de bal de bovenkant van het net heeft gepasseerd, mag deze niet meer door de aanvallende partij aangeraakt worden.
    • als de bal de bovenkant van het net nog niet heeft gepasseerd of niet zal passeren, mag deze niet door de blokkerende partij aangeraakt worden.
  6. Einde van de rally: als er een fout is gemaakt. De ploeg die de rally wint, mag serveren.
  7. Na drie opslagbeurten achter elkaar door dezelfde speler, moet de ploeg die aan opslag is een plaats doordraaien en gaat de volgende speler serveren.
  8. De wisselspelers draaien verplicht in bij de opslagplaats.
  9. Als de ploeg die de rally wint niet aan service was, dan draait de ploeg 1 plaats door voor aanvang van de service

 

Punten

 

  1. Rallypoint systeem, d.w.z. elke fout levert een punt op voor de tegenstander.

 

Opstelling

 

 

  • De opstelling is in de vorm van een anker, niet meer in de vorm van een vierkant.
  • De mid-achter serveert. In het eerste plaatje is dat de rode cirkel.
  • De rode pijl symboliseert een aanval van de tegenpartij. De mid-voor beweegt naar de aanvaller toe om te blokkeren, de rest van het team draait mee om een schuine anker te maken.