Zaaldiensten

Seizoen 2022-2023 wordt weer een bijzonder seizoen in de clubgeschiedenis van VC Spaarnestad. Zo gaan we weer met 2 teams in de topdivisie spelen en we zijn inmiddels gewend aan onze ‘eigen’ nieuwe sporthal. De organisatie van de thuisdagen is weer onder de loep genomen en hieronder beschrijven we de rol van de zaalcoördinator en de zaaldienst. Belangrijke wijzigingen voor de hele vereniging worden aangebracht dus lees deze notitie goed!

Een zaaldienst is nodig om de wedstrijden in de Yvonne van Genniphal op de vrijdagavond en de zaterdag in goede banen te leiden. Zeker voor teams van buiten Haarlem is het van belang dat ze weten waar ze moeten zijn. Denk maar eens hoe het is als je zelf in een andere, onbekende, plaats moet spelen. Dan is het toch prettig als je een zaaldienst kunt vinden.

Mocht er iets in je eigen teamschema wijzigen waardoor je op een avond of op de zaterdag dat jullie als team zijn ingedeeld niet kunnen, probeer dit dan zelf op te lossen door te ruilen met een ander team.
Niet opkomen is geen optie!

ALGEMEEN

Met een aantal goede afspraken maken we het voor iedereen makkelijker en leuker!

  1. Bij de eerste wedstrijd van de dag is het thuisspelende team verantwoordelijk voor de opbouw van het veld: net, scheidsrechtersstoel, telbord, spelersbanken.
  2. Voor aanvang van een wedstrijd is het thuisspelend team verantwoordelijk voor het op de juiste hoogte hangen van het net.
  3. Na afloop van de laatste wedstrijd van de dag is het thuisspelend team verantwoordelijk voor het opruimen van het veld: net, palen en telbord op de kar, scheidsrechtersstoel in de opslagruimte, spelersbanken aan de kant en natuurlijk de rommel opruimen.
  4. Nb: op de vrijdagavond laten we de zaal achter in de drie velden opstelling met de netten nog niet gespannen.
  5. Informatie over nethoogtes vind je hier.
  6. Lees ook de pagina over EHBO en AED.

ZAALDIENST VRIJDAGAVOND

Op de vrijdagavond wordt er door onze mini's getraind tot 19.00 uur, daarna kunnen de junioren en senioren de zaal in om hun velden op te bouwen!

De zaaldienst is verantwoordelijk voor het soepele/sportieve/leuke verloop van de dag/avond.

Dit houdt in:

 Voorbereiding:

  1. 45 minuten voor het begin van de wedstrijden op de deur naar de gang met de kleedkamers een briefje ophangen met de tekst:
    • Dameskleedkamers: 1,2,3 en 7
    • Herenkleedkamers: 4,5,6 en 8
  2. Controleer het wedstrijdschema op logica voor wat betreft veldindeling:
    • Nethoogte veranderingen: zoveel mogelijk dames na dameswedstrijden en heren na herenwedstrijden
    • Scheidsrechters: indeling op het veld voor of na hun eigen wedstrijden.
    • Eventueel wedstrijdschema aanpassen!!!
  3. Laptop, tablets en krat met fluitjes, pennen, papieren uit de wedstrijdleidingkast halen (sleutel???) en deze spullen plaatsen tussen de tribune delen in.
  4. Batterij tablets controleren en opladen indien niet vol.
  5. DWF op laptop en/of eigen telefoon opstarten.
  6. Controleren of er die avond 3, 4 of 5 wedstrijden tegelijkertijd gespeeld (19.15 en 21.00 uur) worden en dit als leidraad gebruiken bij het opbouwen van de velden.
  7. Afval:
    • Gele rolcontainer uit de gang in de zaal rijden.
    • Witte afvalbakken in de hal verdelen.
    • Eventueel vuilniszakken vervangen (lege vuilniszakken liggen in de keuken van de kantine)

Wedstrijden van 19.15

  1. Om 19.00 stopt de mini-training.
  2. Thuisspelende teams hun eigen veld (net, scheidsrechtersstoel en telbord) laten opbouwen en hierbij assisteren indien noodzakelijk. Toezien dat rolluiken toestellenberging weer dicht gedaan wordt.
  3. De teams van buitenaf hun veld aanwijzen.
  4. Controleren of er scheidsrechters zijn. Nagaan of deze scheidsrechters bevoegd zijn om het niveau te fluiten. In het DWF moet de naam van een bevoegd scheidsrechter ingevuld worden. Bij teller mag iedere naam ingevuld worden.
  5. Indien er geen scheidsrechters zijn, op zoek gaan naar invallers. Desnoods als zaaldienst gaan fluiten.
  6. Er zijn fluitjes, lege wedstrijdformulieren en pennen beschikbaar voor de scheidsrechters: het enige belangrijke is de setstanden.
  7. Stimuleren dat er snel opgebouwd en ingespeeld gaat worden. NB: 19:15 meestal niet haalbaar, streven is 19:30 uur.

DWF

  1. Controleren of DWF is ingevuld door de teams en indien nodig, de teams benaderen met de vraag dit te doen.
  2. Na afloop van de wedstrijd controleren of het DWF is ingevuld en indien noodzakelijk, aanvoerder teams vragen dit in te vullen.
  3. Belangrijk: In het DWF moeten speelgerechtigde spelers staan!
  4. Scheidsrechter moet bevoegd zijn, teller maakt niet uit (kan iedere naam ingevuld worden)
  5. De zaaldienst of scheidsrechter vult op het wedstrijdformulier handmatig de rugnummers van de teams in zoals die op het DWF vermeld staan.
  6. Alle spelers hebben gespeeld (tenzij aanvoerders anders aangeven)
  7. Setstanden invullen.
  8. DWF moet binnen 30 minuten na afloop wedstrijd ingevuld worden anders volgt een boete.

Voor de wedstrijden van 21.00 uur

  1. Thuisspelende teams eventueel nethoogte laten aanpassen.
  2. De teams van buitenaf hun veld aanwijzen.
  3. Controleren of DWF is ingevuld door de teams en indien nodig, de teams benaderen met de vraag dit te doen.
  4. Controleren of er scheidsrechters zijn. Nagaan of deze scheidsrechters bevoegd zijn om het niveau te fluiten. In het DWF moet de naam van een bevoegd scheidsrechter ingevuld worden. Bij teller mag iedere naam ingevuld worden.
  5. Indien er geen scheidsrechters zijn, op zoek gaan naar invallers. Desnoods als zaaldienst gaan fluiten.
  6. Er zijn fluitjes, lege wedstrijdformulieren en pennen beschikbaar voor de scheidsrechters: het enige belangrijke is de setstanden.

Na afloop van een wedstrijd

  1. controleren of het DWF is ingevuld en indien noodzakelijk, aanvoerder thuisspelend team vragen dit in te vullen.
  2. Belangrijk: In het DWF moeten speelgerechtigde spelers staan!
  3. Scheidsrechter moet bevoegd zijn, teller maakt niet uit (kan iedere naam ingevuld worden)
  4. De zaaldienst of scheidsrechter vult op het wedstrijdformulier handmatig de rugnummers van de teams in zoals die op het DWF vermeld staan.
  5. Alle spelers hebben gespeeld (tenzij aanvoerders anders aangeven)
  6. Setstanden invullen.
  7. DWF moet binnen 30 minuten na afloop wedstrijd ingevuld worden anders volgt een boete.

Na afloop van de wedstrijden

  1. Het wedstrijdschema van de zaterdag controleren. Indien er op zaterdagochtend 3 wedstrijden tegelijkertijd gespeeld worden, laten we de drie velden opstelling achter.
  2. Indien er op 4 velden gespeeld wordt laten we de 4 velden opstelling achter.
  3. Netten hoeven niet gespannen te worden.

Namens Spaarnestad, alle teams die gespeeld hebben, alle toeschouwers en scheidsrechters bedankt voor je inzet!

ZAALDIENST ZATERDAG

 Voorbereiding:

  1. 45 minuten voor het begin van de wedstrijden op de deur naar de gang met de kleedkamers een briefje ophangen met de tekst:
    • Dameskleedkamers: 1,2,3 en 7
    • Herenkleedkamers: 4,5,6 en 8
  2. Controleer het wedstrijdschema op logica voor wat betreft veldindeling:
    • Nethoogte veranderingen: zoveel mogelijk dames na dameswedstrijden en heren na herenwedstrijden
    • Scheidsrechters: indeling op het veld voor of na hun eigen wedstrijden.
    • Eventueel wedstrijdschema aanpassen!!!
  3. Laptop, tablets en krat met fluitjes, pennen, papieren uit de wedstrijdleidingkast halen (sleutel???) en deze spullen plaatsen tussen de tribune delen in.
  4. Batterij tablets controleren en opladen indien niet vol.
  5. DWF op laptop en/of eigen telefoon opstarten.
  6. Controleren of er die avond 3, 4 of 5 wedstrijden tegelijkertijd gespeeld (19.15 en 21.00 uur) worden en dit als leidraad gebruiken bij het opbouwen van de velden.
  7. Afval:
    • Gele rolcontainer uit de gang in de zaal rijden.
    • Witte afvalbakken in de hal verdelen.
    • Eventueel vuilniszakken vervangen (lege vuilniszakken liggen in de keuken van de kantine)

Voor de wedstrijden

  1. Thuisspelende teams eventueel nethoogte laten aanpassen.
  2. De teams van buitenaf hun veld aanwijzen.
  3. Controleren of DWF is ingevuld door de teams en indien nodig, de teams benaderen met de vraag dit te doen.
  4. Controleren of er scheidsrechters zijn. Nagaan of deze scheidsrechters bevoegd zijn om het niveau te fluiten. In het DWF moet de naam van een bevoegd scheidsrechter ingevuld worden. Bij divisiewedstrijden is dit door de Nevobo ingevuld, deze scheidsrechters worden opgevangen door …..
  5. Bij teller mag iedere naam ingevuld worden.
  6. Indien er geen scheidsrechters zijn, op zoek gaan naar invallers. Desnoods als zaaldienst gaan fluiten.
  7. Er zijn fluitjes, lege wedstrijdformulieren en pennen beschikbaar voor de scheidsrechters: het enige belangrijke zijn de setstanden.
  8. Bij divisie wedstrijden zijn er tellers aangewezen die een tablet gebruiken bij de wedstrijden. Een leeg wedstrijdformulier als back-up beschikbaar stellen.

Na afloop van een wedstrijd

  1. Controleren of het DWF is ingevuld. Bij divisie wedstrijden is dit meestal al gebeurd door de tellers.
  2. Belangrijk indien er geen gebruik is gemaakt van aangewezen tellers en DWF live: In het DWF moeten speelgerechtigde spelers staan!
  3. Scheidsrechter moet bevoegd zijn.
  4. Alle spelers hebben gespeeld (tenzij aanvoerders anders aangeven)
  5. Setstanden invullen en afronden.
  6. DWF moet binnen 30 minuten na afloop wedstrijd ingevuld worden anders volgt een boete.

Veld aanpassen

  1. Op de zaterdagmiddag komt het voor dat het aantal velden aangepast gaat worden van 4 naar 3 naar 2 (en evt. centercourt)
  2. Bij centercourt ook reclameborden plaatsen. (deze staan helemaal links achterin de toestellenruimte (bij de kleine zaal)
    1. Zie ook het draaiboek voor centercourt gebruik (eerst inloggen).
  3. Bij zitvolleybal is er sprake van een alternatieve opstelling (….....)

Ombouwen/opruimen

  1. Indien er velden opgeruimd worden: er zijn twee karren beschikbaar voor netten en palen en telborden. De plaats voor deze karren staat aangegeven op foto's die hangen in de toestellenruimte.
  2. Het tussennet kan omhoog of omlaag bewogen worden mbv een sleutel in een kastje in de in de linker opening van de toestellenruimte.
  3. Afvalcontainer en bakken controleren, bij volle zakken deze vervangen. Volle zakken kunnen in de oranje rolcontainer gegooid worden (staat nu nog achter hek op Schoter grond... ??? )
  4. Lege vuilniszakken zijn in de keuken van de kantine te vinden.
  5. De sporthal controleren op achtergelaten afval (weggooien) en vergeten kleding etc. Deze laatste naar de EHBO-ruimte brengen (in de kleedkamergang naast de docentenruimte.
  6. Wanneer de kleedkamers leeg zijn, rondje maken langs alle ruimtes, Indien deur nooduitgang open is geweest, deze controleren op vergrendeling, en de deur naar de kleedkamergang op slot draaien. (sleutel??)

Tribunes

  1. Indien noodzakelijk tribunes uitrijden.
  2. Bediening ophalen uit kast bestuurskamer.
  3. Bevestiging linksonder in de tribune.
  4. Twee knoppen tegelijkertijd indrukken voor het volledig uitrijden.
  5. Zijstukken rechtop zetten.
  6. Laatste twee zijstukken installeren.
  7. Opstap treden op juiste plaats bevestigen bij de trappen.
  8. Deurtjes glazen wand openen met sleutel zaaldienst.

Na afloop opruimen

  1. Zijstukken neerklappen of wegzetten
  2. Opstap treden verwijderen
  3. Deurtjes glazen wanden sluiten
  4. Controleren of er niets onder de tribune ligt
  5. Bediening ophalen uit kast bestuurskamer.
  6. Met de bediening (twee knoppen tegelijkertijd) tribune inschuiven.
  7. Bediening terug naar bestuurskamer

De indeling van de zaaldiensten vind je hier.